Dalam Pewot Mummy

pregnancy

Tuesday, May 26, 2009

~~~Makaroni Bakar & Breakfes~~~

Salam di pagi yang ceria .. Hehe.. aku dah ceria sket dah.. reading dah ok.. kira normal ler.. 4.0mmol ~ 8.0mmol

Dah boleh citer pasal makan2 la plak.. huhu.. dah kat seminggu dok berdiet.. Tapi aku x diet lemak ke.. diet nak kurus ke.. cuma diet gula jer.. jadi semua makanan x letak gula termasukla air minum pun.. Guna gula yang sedia ada kat makanan jer.. macam nasi and fruits..

Ni brekfes diet aku.. yang ni ikut menu yang doc bagi.. bab brekfes ikut sket.. sbb aku suka menunya..ni sandwich telur rebus n cheezzzz.. pas tu dgn oren... tapi klu ikut menu betul2 siap ada sup lagi, pas tu ++ salad.. tapi den ni maleh sket jadi ni jer la.. banyak2 pun bukan termakan...



Menu siang aku makan ikan goreng, kangkung goreng taucu dan sambal.. hehe.. dah kira orait tu.. masak beriya pun .. wat penat jer.. bukan boleh makan beriya.. anak2 pun memang makan simple2 jer.. kalau beriya mmg depa pun mcm pelik jer..

Ok.. ni plak menu makan malam.. Yang ni Mr Hubby yang request.. Macaroni bakar.. Hari tu makan masa Sai antar (Zaki's wife).. so dah ada cheezz ni boleh la buat.. Tu buat campak2 jer.. maleh nak beriya dengan perut yang besar dah ni.. Dah x larat nak dok dapur lelama.. Dah la dapur tu kecik.. semua kerja nak kena buat berdiri.. huhu sakit pinggang teman..

Ok la resepi ni aku pandai2 sendiri.. malas nak search kat internet.. ikut rasa jer nak buat macam mana.. janji boleh makan.. cuma aku tak letak cheezz tu byk2...sebab selalunya chezz yang aku beli tu macam masin sket.. tapi this time.. x plak masin.. hehe.. nyesal letak sket.. apa pun boleh jer nak makan..meh nak tulih sket resepi.. boleh gak aku rujuk nanti.. sebab laling cakap sedap.. icha pun kata sedap.. hehe.. tak tulih nanti lupa pulak..


Resepi..

Bahan A
Bawang putih seulas (dicincang halus)
Bawang besar (dipotong dadu)
1 sudu besar rempah kari daging
Daging dipotong halus
kentang sebiji kecil
Daun sup
Garam & gula secukup rasa


Macaroni 1 cup nasi (direbus dan tos)
telur 4 biji
1 sudu tepung gandum
Garam
Lada sulah

Method...

Tumis Bawang putih & bawang besar sampai layu, masukan rempah kari dengan sedikit air, tunggu sehingga terbit minyak.. masukkan daging dan kentang tunggu sehingga masak, masukkan daun sup garam & gula.

Blend telur, tepung, garam dan lada sulah. Keluarkan dari blender dan gaulkan dengan bahan A yang telah dimasak dan macaroni, kemudian masukkan ke dalam bekas untuk dibakar. Taburkan chezz mozarella dan bakar...

No comments:

Post a Comment