Dalam Pewot Mummy

pregnancy

Tuesday, May 12, 2009

~~~Nasi Minyak lagi~~~

Salam semua..

Hari ni dah tak tahu nak masak apa kat anak teruna aku.. Ni suggestion Laling.. nasi minyak then aku plak match kan dengan daging masak kurma.. 1st time ni masak kurma.. tapi rasanya boleh makan ler.. jadi jugak la kurma aku.. cuma rasa macam terlebih rempah.. tu yang nampak gelap sket tu..



Ni plak kek coklat.. Dah dok rumah ni.. tak tau nak makan ape.. jadi terpikir la nak buat kek coklat.. Tapi rasa macam x best plak kek coklat ni.. sebab aku ingatkan nak makan kek coklat yang lembap macam biasa aku makan.. tapi yang ni lebih kurang macam kek gula hangus perisa coklat.. huhu...Texture nyer lembut dan lembap.. Tapi abis jer.. May be resepi ni letak soda bikabornat.. klu x letak mungkin x rasa cam ni.. Next time aku buat.. aku try x bubuh plak..





Ni projek aku lagi... dah boleh makan hari ni.. aku wat 2 hari lepas.. Entah angin apa tetiba jer nak makan jeruk mempelam.. aku minta laling belikan mempelam muda kat kedai bawah.. dapat la dalam 10 biji kot.. dengan rega 1KD.. Tapi puas hati.. aku suka sangat rasanya .. Resepi aku cari kat tenet.. tapi dah lupa kat mana.. Ekceli masa kat M'sia aku penah buat.. tapi dah ingat-ingat lupa.. aku bagi ler laling rasa sket.. hehe.. nak bagi banyak nanti aku x cukup plak.. Laling cakap.. nanti boleh buat lagi..

Ni Resepinya.. sesapa teringin boleh ler cuba buat..

Bahan-bahan..

Mempelam muda @ kedondong

Garam

Air Kapur

Air Gula

Method..

Kupas mempelam dan cuci, lepas tu rendam dengan air garam + sedikit kapur semalaman. Toskan mempelam. Masak air gula (masak masak air gulu ni..boleh letak cili kalau nak pedas) dan apabila suam boleh la dimasukan mempelam tadi ke dalam air gula.. Biarkan sehari.. Dah ready untuk di makan..

No comments:

Post a Comment